Світлодіодне вуличне освітлення:
вимоги до ефективності
Сучасне
освітлення для вулиці
та вимоги до нього
Штучне збільшення видимості в темний час доби – основне завдання вуличного освітлення, але в сучасних містах зовнішнє освітлення вийшло далеко за межі звичайної боротьби з темрявою. Підвищення безпеки пішоходів і водіїв, забезпечення візуального комфорту, можливість автоматизації, надійність і економічність – все це стало обов'язковими вимогами до освітлення для вулиць. Розглянемо їх більш детально.
Нормативні вимоги
до освітлення вулиць
і пішохідних переходів
Освітлення внутрішніх приміщень будівель, а також зовнішнє освітлення міст, селищ і сільських населених пунктів, вулиць і доріг, пішохідних переходів та інших подібних територій з 1 березня 2019 року регулюється ДБН В.2.5-28:2018 «Природне і штучне освітлення». У цій редакції державних будівельних норм, серед іншого, унормована можливість використання led-світильників для освітлення вулиць і будівель, а економічність визнана критерієм оптимізації проектного рішення.
Освітлення для вулиць, доріг і площ з регулярним транспортним рухом у містах проектується, з огляду на норми середньої яскравості дорожніх покриттів. Рівень яскравості покриття вимірюється в канделах на квадратний метр (кд/м2). Кандела (від лат. Candela – свічка) – одиниця сили світла в Міжнародній системі одиниць (СІ). Нормативні показники для міських вулиць і доріг з асфальтобетонним покриттям наведені в таблиці нижче.
Категорія об’єкта за освітленням | Вулиці, дороги і площі | Підклас об’єкта | Найбільша інтенсивність руху транспорту в обох напрямках, фіз. од/год | Середня яскравість покриття, кд/м2 |
---|---|---|---|---|
А | Магістральні дороги, магістральні вулиці загальноміського значення | А1 | Більше 5000 | 2,0 |
А2 | Від 3000 до 5000 | 1,5 | ||
А3 | Від 1000 до 3000 | 1,2 | ||
А4 | Від 500 до 1000 | 0,8 | ||
А5 | Менше 500 | 0,6 | ||
Б | Магістральні вулиці районного значення | Б1 | Більше 2000 | 1,0 |
Б2 | Від 1000 до 2000 | 0,8 | ||
Б3 | Від 500 до 1000 | 0,6 | ||
Б4 | Менше 500 | 0,4 | ||
В | Вулиці і дороги місцевого значення |
В1 | 500 і більше | 0,4 |
В2 | Менше 500 | 0,3 |
Рівень освітленості вимірюється в люксах (лк). При цьому, відповідно до норм, середня горизонтальна освітленість проїжджої частини міських вулиць, доріг і площ категорії Б становить 6 лк, а для вулиць і доріг категорії В – 4-2 лк.
Пішохідний перехід – зона підвищеної важливості, тому для його освітлення недостатньо просто повісити вуличний ліхтар на стовп, необхідно переконатися, що рівень освітленості чітко відповідає вимогам до освітлення переходів. Величини середньої освітленості для підземних і наземних пішохідних переходів вказані в таблиці нижче.
Об’єкт | Середня горизонтальна освітленість, лк |
---|---|
Наземні пішохідні переходи в комерційних і промислових зонах | 30 |
Наземні пішохідні переходи в житлових зонах | 20 |
Підземні пішохідні тунелі | 75 |
Сходи підземних пішохідних тунелів увечері й вночі | 20 |
Закриті пішохідні мостові переходи із прозорими стінами й стелею, увечері й вночі | 75 |
Сходові марші й оглядові майданчики закритих пішохідних мостових переходів з прозорими стінами і стелею | 50 |
Енергоефективність і надійність
сучасних вуличних світильників
Крім відповідності вимогам стандартів, обладнання й матеріали, що використовуються в освітлювальних установках, мають бути надійними,
захищеними від впливів навколишнього середовища й при цьому економічними.
Рівень енергоефективності світильника – це відношення випромінюваного світла до споживаної потужності. Одиницею виміру світлового потоку,
що виходить від джерела світла в міжнародній системі СІ є Люмен (Лм). Таким чином, енергоефективність показує кількість світла,
що виробляється світильником на 1 ват спожитої потужності, та вимірюється в лм/Вт. Чим цей показник більше, тим більш ефективним,
а отже й економічним, є освітлювальний прилад.
Сучасні консольні led-світильники, вуличні прожектори та світлодіодні світильники інших форм-факторів вирізняються рівнем енергоефективності, який 10 років тому складно було навіть уявити. Якщо в 2010 році показник ефективності в 70-80 лм/Вт вважався дуже непоганим для вуличного світильника, то сучасні якісні моделі можуть мати світловіддачу більше 150 лм/Вт.
Однак ефективність – хоч і важливий, проте не єдиний критерій якості вуличних світильників. Цим приладам нерідко доводиться працювати в складних умовах навколишнього середовища, тож вони повинні мати захист від ударів блискавки, витримувати спеку й холод, дощ, пориви вітру та скачки напруги в мережі. Прикладом таких моделей є серія вуличних LED світильників Maxus assistance PRO V02, котрі спеціально розроблені як для освітлення міських доріг, парків, житлових кварталів, так і для трас, магістралей та територій великих підприємств.
Автоматизація
вуличного освітлення
Глобальна енергетична криза й зростання цін на енергоносії змушує міську владу шукати ефективні інструменти енергозбереження та скорочення витрат. Тому сучасні мегаполіси активно впроваджують розумні системи керування вуличним освітленням, що дозволяють дистанційно керувати роботою світильників, автоматично змінювати їхню яскравість залежно від рівня природного освітлення, контролювати коректність роботи обладнання та збирати дані щодо енергоспоживання освітлювальних приладів.
Один вуличний світильник з датчиком руху вже здатен забезпечити деяку економію енергоресурсів, у той час як повноцінна система керування освітленням дозволяє вуличному освітленню адаптуватися до мінливих умов середовища, забезпечує безпеку руху транспорту, підвищує комфорт мешканців і скорочує споживання енергії завдяки введенню сценаріїв керування яскравості, прив'язки до датчиків освітленості та руху, а також зниження експлуатаційних витрат.
Безпека
водіїв і пішоходів
Якісне вуличне освітлення є одним з найбільш ефективних методів підвищення безпеки транспортного руху в нічний час. Світлові акценти на пішохідних переходах, перехрестях і мостах істотно знижують аварійну небезпеку ділянки дороги. Рівномірне освітлення проїжджої частини якісними світильниками без мерехтіння та пульсацій знижує ймовірність виникнення стробоскопічного ефекту, що підвищує безпеку всіх учасників дорожнього руху. Використання вуличних світильників, що мають низьке значення коефіцієнта засліплення – UGR, істотно знижує навантаження на зір і стомлюваність водіїв транспорту.
Використання професійного обладнання та експертного проектування дозволяє створити сучасну автоматизовану систему вуличного освітлення. Фахівці MAXUS PLATFORM мають п'ятнадцятирічний досвід роботи в сфері проектування та інсталяції систем вуличного освітлення будь-якої складності та масштабу: від майстер-плану міського освітлення до створення екстер'єрних світлових інсталяцій. Щоб отримати професійну консультацію, зателефонуйте чи заповніть форму зв'язку на нашому сайті.